Biztosan jó kerítést festeni? – Jótékonyság és munkavédelem
Biztosan jó kerítést festeni? – Jótékonyság és munkavédelem
CSR vagyis Corporate Social Responsibility – vállalati társadalmi felelősségvállalás. A magára valamit is adó cégek ma már rendelkeznek CSR policy-vel, kiállnak bizonyos ügyek mellett, igyekeznek az állandó versenyben egy kicsit a “nagyobb jót” is képviselni. A társadalmi felelősségvállalás “hasznos divat” – feltéve, hogy mindenki betartja a szabályokat. Persze maga a felelősségvállalás ma már több mint marketingfogás.
Miért van szükség a vállalatok felelősségvállalására?
A válasz röviden: a cégeknek többféle közösségszervező szerepe van. Rengeteg mai felnőtt számára a munkahely a legfontosabb vagy legalábbis legdominánsabb közösség, amelyhez tartozik. Közösségbe kapcsol egy-egy termék fogyasztása, márka követése, szolgáltatás igénybevétele is.
A vállalatok óhatatlanul is közösségbe fognak bennünket
A vállalatoknak komoly hatásuk van nem csak a fizikai, de a társadalmi környezetre is. Egy nagyvállalat dolgozói sokszor egyfajta külön társadalmi réteget alkotnak egy településen, mert a “xx gyárosok” jobban keresnek, más műszakban dolgoznak és végül más szemlélettel állnak az élethez, mint a körülöttük élők.
A termékek és szolgáltatások szintén alakítják a mindennapjainkat. Ha egy márka például túl sovány modellekkel dolgozik, morális pánik alakul ki, mert a közönség kimondatlan elvárásként, új nőideálként tekint a megjelenő képre. Sokan az önkifejezés eszközének tekintik, ha választanak a márkák között, legyen szó üdítőről vagy mobiltelefonról. Máskor viszont az embereknek nincs választása: gyógyszert, élelmiszert vásárolni kell, el kell jutni orvoshoz, fodrászhoz és nem mindegy, hogy az ilyen helyzetben a “kötelezőkön” kívül milyen üzeneteket, érzéseket kell az életébe engedni az ügyfélnek, fogyasztónak.
A vállalati felelősségvállalás a gyakorlatban
Idővel a cégek nem csak a felelősségüket ismerték fel, de azt is: nem elég felelősnek lenni, annak is kell látszani. Sok cég ma már aktívan használja társadalomalakító szerepét és sokan – így egyébként mi is – valóban törekszenek arra, hogy egy jobb világot hagyjanak maguk mögött. Sokan azt is felismerték, hogy az ügyfeleik, fogyasztóik szeretnék biztonságban érezni magukat. Ehhez pedig nem elég felelősnek lenni, annak is kell látszani.
Egy cég lehet társadalmilag felelős munkáltató és / vagy felelős gyártó, szolgáltató is. Ma már sok cég hirdet például ösztöndíjakat hátrányos helyzetű munkavállalók számára. Főleg a multinacionális vállalatok körében gyakori, hogy igyekeznek nyitni például a sebezhető társadalmi csoportok felé: esélyt adnak a fogyatékossággal élő munkavállalóknak, támogatják a kisgyermekes szülőket, rugalmas munkaidőt, tanulási lehetőséget biztosítanak vagy igyekeznek érzékeny, biztonságos munkahelyi környezetet teremteni, úgy, hogy figyelembe veszik nem csak a dolgozóik, de a teljes (pszichoszociális) környezetük igényeit.
A felelősségvállalás csak tiszta szándékkal lehet valódi
Ebből a legtöbben azt vesszük észre: plakátok, tájékoztató füzetek, segédletek jelennek meg a munkahelyen, sokszor olyan egyszerű üzenettel, mint a “Mi nem fogadunk el kenőpénzt” vagy a “Mi nyitottan állunk a más vallású, nemzetiségű emberekhez”. Azt látjuk, hogy a cég időnként felajánlásokat tesz, tehetséges diákokat támogat, gyermekotthonok lakóit látogatja, szemetet szed vagy játszóteret épít.
Ha egy-egy cég tudáskincse, vagyona és ereje tényleges segítő szándékkal és megfelelő módszerekkel párosul, akkor ezek a kezdeményezések tényleg pozitívan hatnak a társadalomra. De ezt nem könnyű valóban jól és eredményesen csinálni.
CSR, mint munkavédelmi kockázat
A társadalmi felelősségvállalás nagyon fontos – de csak akkor működik jól, ha valóban jó szándék (és nem csak marketing) áll a háttérben és megfelelő tudás, információk birtokában zajlanak az intézkedések.
Ha például egy munkahelyre egy CSR program keretein belül megváltozott munkaképességű munkavállalót vesznek fel, akkor nem elég csupán aláírni a papírjait és kiutalni a fizetését. Fontos megnézni, hogy az adott személy valóban hasznos munkát végez-e, tényleg el tudja-e látni az adott feladatot és lehetősége van-e a képességeinek megfelelően teljesíteni. Nem felelős gyakorlat, ha a kerekesszékes mérnök kollégára csak egyszerű, adminisztratív feladatokat bíznak, mert nem merik az üzemcsarnokba engedni információszerzés céljából.
Az sem segítség, ha a más vallású, identitású embereket felkészítés nélkül próbálják egy összetartó csapatba integrálni. A feszült légkörnek pedig nem csak szellemi, de fizikai kockázatai is vannak.
A vállalati felelősségvállalás keretében sok cég igyekszik érzékenyíteni a saját kollégáit. Sokszor szerveznek találkozókat az érzékeny társadalmi csoportok (bevándorlók, fogyatékossággal élők, mélyszegénységben élők, hajléktalanok) képviselőivel. A törekvések pedig sokszor tevékenységgel is párosulnak: a cég munkatársai társadalmi munkában tetőt fednek, kerítést festenek, építenek, ételt osztanak.
Fontos, hogy ezek az akciók sem csak látszattevékenységek legyenek. Egy-egy elrontott jótékonysági akció szintén több kárt okozhat, mint hasznot:
- A nem megfelelően gyűjtött adományokat a szervezetek nem tudják felhasználni. A nyáron gyűjtött téli ruházat például csak veszélyes halmokat képeznek a raktárakban vagy az iroda folyosóján.
- Ha nem felkészült kollégák végeznek bizonyos tevékenységeket, az anyagi károkat, balesetet okozhat. Mielőtt “terepen” kezdenénk szakmunkába, például játszótér építésébe, kérjünk segítséget, szerezzük be az engedélyeket, tervezzük meg a folyamatot!
- A rosszul kiosztott adományok, az ötletszerűen nyújtott segítség mélyíthetik a helyi konfliktusokat, hosszú távon többet árthatnak, mint használnak. Ha egy telepen egy házat felújítunk, lehet, hogy csak bántásnak, veszélynek tesszük ki a tulajdonosokat, míg jobban elosztott segítséggel építhetjük a helyi közösséget.
Látványos vagy felelős?
A felelősségvállalás során a látszat (és haszon) helyett mindig fontos az eredményekre koncentrálni. Ahhoz, hogy valóban pozitív hatást érjünk el, sokszor csak arra van szükség, hogy mindenki csendesen és odafigyelve tegye a dolgát és maximális szakértelmet, figyelmet szenteljen a feladatának. Ez kevésbé látványos, mint a komoly, kampányszerű akciók, hosszú távon mégis kifizetődő.
Jó helyen kell jóra törekedni
A társadalmi felelősségvállalásra is igaz: “Felelős vagy azért, amit megszelídítettél”. A kampányszerű ötletek sokszor nem jelentenek valódi támogatást. Ha csak egyszer, egy program keretében vettünk fel a céghez fogyatékossággal élő munkavállalókat, ettől nem fog egészséges, befogadó légkör kialakulni a cégnél. Egyetlen látogatás a hajléktalanszállón csak felületes benyomások megszerzésére elég, a kollégákat nem tudjuk hosszú távon érzékenyíteni – sőt, esetleg csak kérdéseket, feldolgozatlan élményeket nyújtunk a számukra.
Nincs annál rosszabb, ha a hangzatos célok mögötti valódi eredmény nem jelentkezik: ha a sokszínűséget hirdető céget a környéken inkább úgy ismerik, mint aki “már bárkit foglalkoztat”, ha a tehetséggondozó program csak a “szerezzünk egy kis lóvét a gyártól” jelmondatról szól.
Mindenképpen kérjük szakember segítségét és igyekezzünk a saját, valós lehetőségeinkhez, értékeinkhez igazítani az elvárásokat! Ha a mi munkánk alapja a dolgozóink ereje és munkabírása, nem biztos, hogy pl. a középiskolások korrepetálása lesz a nekünk megfelelő út – de mindenki büszkén tekinthet egy szépen felújított parkra vagy egy végre akadálymentesített bejáratra a helyi könyvtár előtt. Ugyanígy, ha csupa számítógépes szakemberrel dolgozunk, a kerítésfestés vagy játszótérépítés hatalmas élmény lehet, de kérdés, hogy az eredmény biztosan megért-e ennyi pénzt és munkát, cserébe lehet, hogy kollégáink személyében rengeteg nehézsorsú fiatal találhatna új példaképet, mentort, segítőt.
Jó szándék, szakértelem, önismeret és gondos célválasztás: ha ez a négy dolog jó arányban kapcsolódik össze, biztonságos, felelős és tényleg jó hangulatú csapat leszünk. Mi hiszünk abban, hogy a munkának, a tudásnak és a tevékeny energiának nem csak a haszonszerzést kell szolgálnia. Mi azt gondoljuk, bármelyik közösség képes jobb világot teremteni és büszkék vagyunk rá, ha ebben mi is segíthetünk.
Felelős, értelmes, jó hangulatú közös munkát kívánunk!