Menedzserek és a munkavédelem: ők sem maradhatnak ki
Menedzserek és a munkavédelem: ők sem maradhatnak ki
A munkavédelem több, mint figyelmeztető feliratok kihelyezése és csúszásmentesítés. Különösen igaz ez a modern világban, amikor a feladatok egy része minden eddiginél összetettebbé vált, miközben az élet másik része drámaian leegyszerűsödött. A munkavédelem feladata nem csak az, hogy a kétkezi munkások fizikai épségét megóvja. A menedzserek, adminisztrátorok, magas beosztású munkavállalók egészsége és érdekei éppen ugyanolyan fontosak.
Elveszve a rendszerben – miért kihívás a vezetőket védeni?
“Lassan a takarítót is higiéniai menedzsernek hívják!” – gúnyolódunk gyakran. Valóban: a mai céges kultúrában egyre többször találkozhatunk “menedzser” titulussal. Ennek azonban nem csak az az oka, hogy a megnevezés sokkal jobban mutat a pozíció leírásánál. A munka világa megváltozott. Egyre nagyobb szükség van olyan emberekre, akik nem csak elvégezni képesek a feladatokat, hanem képesek azokat irányítani is.
A menedzser ma már nem csak klasszikus öltönyös figura lehet
Ki számít menedzsernek?
A menedzser vagy vezető feladata az irányítás, így általában azok kapják meg ezt a titulust, akik valamilyen csoport vagy folyamat koordinációjáért felelnek. Menedzser lehet az a személy is, aki nem feltétlenül a kollégáit, hanem valamilyen rendszert irányít. Tehát, bár közvetlenül nem “főnöke” senkinek, az ő felelőssége valamilyen terület problémáinak, produktivitásának kezelése.
Előfordulhat, hogy a menedzser a riportálási láncban nem áll azok felett, akiknek a munkáját irányítani kell. Megtörténhet, hogy valakinek az a feladata, hogy gépbeállítóként megtervezze a munkadarabok legyártásának ideális sorrendjét, de abba, hogy a kollégái milyen beosztással vagy teljesítménnyel dolgoznak, már nincsen beleszólása.
A menedzser pozíciók legfőbb jellemzője, hogy a munkavállalónak sokszor kell önálló döntést hoznia, és ezen a döntésen nem csak a saját biztonsága vagy a közvetlen kollégáinak a munkája múlik, hanem valamilyen összetettebb folyamat végkimenetele is.
Miért vannak nehéz helyzetben a menedzserek?
A biztonsági és egészségvédelmi terv vagy a munkavédelmi szabályzat sok esetben csak bizonyos, jól körülírható feladatokra, tevekénységekre koncentrál, a menedzserek szerepe azonban gyakran összetettebb ennél. Íme néhány kérdés, ami miatt ezek a munkavállalók gyakran láthatatlanná válnak a munkavédelemi rendszerek számára:
- Nem azt a tevékenységet végzik, mint a csoportjuk többi tagja. Előfordulhat, hogy egy gyár műszakvezetője a munkaideje nagy részében adminisztratív feladatokat végez a számítógép előtt. A munkája képernyő előtti munkavégzésnek minősülne – a papírok szerint azonban a feladata könnyű fizikai munka lenne.
- Nehéz felmérni, pontosan milyen tevékenységet végeznek. A marketing ügynökségek account menedzserei gyakran személyesen is tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel. Bár hivatalosan a feladataik irodai jellegűek, elképzelhető, hogy a nap nagy részét házon kívül, utazással vagy vezetéssel töltik,
- Különleges helyet foglalnak el a céges struktúrában. Főleg a középvezetők, team leaderek esetében megfigyelhető, hogy a munkavállalók nehezen illeszkednek be a céges struktúrába, gyakran elszigetelődnek. Vezetőként más a feladatuk vagy a munkarendjük a beosztottakhoz képest, de a juttatásaik elmaradnak a felsővezetéstől – ez pedig komoly pszichoszociális terhet ró a munkavállalóra. Sokszor az ilyen vezetők száma olyan alacsony a munkavállalók között, hogy a vállalat nem tekinti tényezőnek az ő csoportjukat.
A vezetők problémáinak egy része emiatt vagy egyáltalán nem kerül a felszínre, vagy nem születik olyan szabályozás, amely valóban, a gyakorlatban megoldaná a kérdéseket. Emiatt azonban a vezetők a munkavállalóknak éppen úgy sérülékeny csoportját képezik, mint a veszélyes körülmények között dolgozó, megváltozott munkaképességű vagy a készségeik miatt kiszolgáltatott helyzetbe került munkavállalók.
Menedzserek és problémák – mire érdemes figyelni?
Napjainkban egyre több egészségügyi szolgáltató kínál úgynevezett “menedzser szűréseket”. Ezek a vizsgálati csomagok általában a stresszel összefüggésben kialakuló betegségekre koncentrálnak – ilyen lehet a magas vérnyomás, a szív- és érrendszer elváltozása vagy a különböző hormonális zavarok is.
A legtöbb menedzser folyamatos időnyomás alatt dolgozik
A menedzserek esetében az egyik legkomolyabb kockázati faktor a munkával járó állandó feszültség. A tünetek gyógyszeres kezelésével, vagy néhány hét pihenéssel az állandó készenlét okozta gondokat nem lehet hatékonyan megelőzni. Sokat tehetünk viszont azzal, hogy a vezetőkre háruló – sokszor felesleges – terheket csökkentjük.
Íme néhány, a menedzserek munkáját jellemző kihívás:
1. Kiszámíthatatlan munkaidő
A kapitánynak a hajón a helye! – tartja a mondás, nincs ez másképp a menedzserek esetében sem: gyakori, hogy a munkájuk elvégzéséhez már a munkaidő kezdete előtt meg kell jelenniük és sokszor kényszerülnek túlórára is. Sok munkaadó úgy gondolja, a menedzserek plusz ideje nem minősül fizetendő túlórának, és van olyan, ahol a vezetőt teszik felelőssé, hiszen rosszul szervezte a napot.
2. Utazás, kiküldetés. protokolláris teendők
A vezetők sokszor kénytelenek külföldre utazni, kiküldetésben tölteni az idejüket vagy munkaidőn kívüli, protokolláris feladatokat ellátni. Az utazás, költözés, késői elfoglaltságok sokszor a magánéletük rovására mennek. Az állandóan változó környezet miatt nem tudnak pihenni, sokan szorongástól, depressziós tünetektől szenvedhetnek.
3. A lekapcsolódás joga
Éjfélkor küldött e-mailek, hétvégi munka, tanácskérés a hajnali értekezlet előtt… A menedzserek egyik komoly problémája, hogy a munkakörükkel sokszor együtt jár az érzés: kötelező állandóan elérhetőnek lenniük. Sokan nem merik kikapcsolni a telefonjukat éjszakára, másoknál olyan munkarend alakul ki, amiben nem tehetik meg, hogy hétvégén ne olvassák az üzeneteiket. A lekapcsolódás joga ma már világszerte komoly munkaügyi kérdés.
4. Pszichoszociális nyomás
A menedzser szó hallatán sokaknak a drága öltönyben feszítő üzletember képe jut eszébe. Holott a vezetők nem feltétlenül élnek jobb anyagi körülmények között, mint a beosztottjaik. A pályakezdő, családos, vagy hátrányosabb helyzetből származó menedzserek gyakran panaszkodnak arra: a fizetésük nagy részét tulajdonképpen reprezentációs költségek teszik ki. Úgy érzik, drága ruhát, telefont, autót kell vásárolniuk, hogy megfelelően tudjanak megjelenni egy tárgyaláson vagy a saját főnökeik előtt.
A vezető beosztásúaknak tehát sajátos problémáik vannak, védelmük esetében pedig komoly csapda az is, hogy ezek az általában elsőre nem egyértelmű nehézségek igazán csak hosszú távon éreztetik a hatásukat.
Mit lehet tenni a menedzserek védelméért?
Az vezető beosztásúak esetében az egyik legfontosabb probléma a nehézségeik fel- és elismerése. A magasabb fizetési kategória vagy a – látszólag – könnyebb, nem fizikai jellegű munkakör még nem jelentik azt, hogy az egyént nem fogja a saját munkája megbetegíteni. Fontos felismerni, hogy önmagában a komoly anyagi kompenzáció vagy a magas társadalmi státusz nem garantálja a dolgozó elégedettségét és biztonságát. Ahhoz, hogy egy munkavállaló hosszú távon is eredményesen foglalkoztatható legyen, nem elég csak a munkahelyi viszonyokat nézni. Fontos megismerni, a nagyobb egészet is.
Íme néhány szervezési megoldás, amellyel megkönnyíthető a vezető beosztásúak kiegyensúlyozott munkavégzése:
- A munkaidő átalakítása:
A rugalmas munkarend nem csak a vezetőknek jelenthet segítséget. Akár az egész csapat jobban tud a feladatra koncentrálni, ha bizonyos határok között rugalmasan szervezheti a saját munkaidejét. Az átlagosnál korábbi műszakkezdés például megakadályozhatja, hogy a délutánba, a család idejébe nyúljon a munkanap. A négy napos munkahét (pl. 10 órás munkanapokkal) szintén segíthet csökkenteni a nyomást.
Segítő eszköz lehet a távmunka vagy a – legalább alkalmankénti – otthoni munkavégzés is.
- A szociális feszültségek enyhítése
A jelszó: egyszerűség. A költséges csapatépítők vagy a felesleges reprezentáció helyett érdemes a célszerűségre törekedni. Segít, ha a cég mindenki számára a feladathoz illő számítógépet vagy telefont biztosítja és nem keres feleslegesen drága eszközöket. Sokat jelent, ha a hétköznapokon egyszerű munkaruha, például logózott pólók viselését írja elő öltöny és kosztüm helyett. Szintén sokat jelent, ha a cégben mindenkit – pozíciójától függetlenül – egyformán elismernek.
Sokat enyhítenek a feszültségeken a céges juttatások. Ma már itthon is vannak vállalkozások, akik kreatívan viszonyulnak a dolgozók segítéséhez. Edzőtermi és színházbérletekkel teszik elérhetővé a kikapcsolódást és a szórakozást, kedvező áron kölcsönözhető eszközöket, szakkönyveket tesznek elérhetővé, támogatják a dolgozói önkéntességet.
- A magánélet tisztelete
Egyre több cégben protokoll például a teljes lekapcsolódás. Van, ahol ezt technikai megoldásokkal érik el (a céges levelezőrendszer nem küldi tovább az e-maileket a munkanap után), máshol az eszközöket, telefont, számítógépet kell leadni távozás előtt.
A megbeszéléseket, külföldi utakat egyre gyakrabban szervezik úgy, hogy a résztvevőknek ne hétvégén, például vasárnap este kelljen a helyszínre utazniuk – hanem elég legyen például hétfő délelőtt, a munkaidő kezdetén repülőre ülni.
Néhány apróbb változás mellett már önmagában az is sokat segít, ha felismerjük: nem csak a beosztottak, de a vezetői réteg is érdekvédelemre és támogatásra szorul. A jól működő struktúrában a vezető funkciója nem csak a munka kiosztása és felügyelete. Fontos szerepet tölt be a kellemes munkakörnyezet és a gazdaságos működés kialakításában is. A jól működő kollektívában pedig “alulról” és “felülről” is támogatják a munkájukat, ahogyan ők is mind a két irány érdekeit szem előtt tartják.
A kiegyensúlyozott munkahely nem csak egészségesebb, de gazdaságosabb is. Felesleges terhektől mentes munkavégzést kívánunk!