Mindannyiunk érdeke: a légtérbiztonság
Mindannyiunk érdeke: a légtérbiztonság
Pilóták szemébe villanó lézer, rossz helyen köröző, lelőtt és elveszett drónok, avarégetés miatt eltérített vitorlázórepülők. Ezek nem csak rémtörténetek. A fenti esetek arra figyelmeztetnek: a légtér biztonságára akkor is ügyelni kell, ha nem vagyunk pilóták és nem is készülünk tengerentúli repülőútra.
Miért fontos a légterek biztonsága?
A légi közlekedés nagyon fontos szerepet tölt be az életünkben. Nem csak az utasszállító repülőgépek szempontjából lényegesek a zavartalan körülmények. A különböző repülő eszközök részt vesznek többek között:
- szállítási munkálatokban,
- honvédelmi feladatokban,
- mentési munkálatokban,
- mezőgazdasági tevékenységekben.
A cargo gépek gyakran egészségügyi felszerelést, érzékeny műszaki cikkeket, postai küldeményeket szállítanak. A katonaság vadászgépei régiók biztonságáért felelnek, a rendőrség és a mentők helikopterei vészhelyzetben nyújtanak segítséget. Sok területen a szúnyoggyérítés és permetezés is mezőgazdasági repülőgépek segítségével történik, de köröznek a levegőben szabadidős sportolók vitorlázógépei, fotósok, földmérők drónjai, hőlégballonok, motoros sárkányok, siklóernyők, sétarepülők és más különböző célú repülő szerkezetek is.
A légtér nem csak a repülőgépeké
A biztonságos légtérhasználatra nem csak ezeknek az eszközöknek a szempontjából van szükség. Ha valami megzavarja a légi közlekedést, késhet a mentés például egy autópálya-baleset esetén, sérülhet az ellátási lánc, anyagi kár keletkezhet. Magyarországon is történt olyan légibaleset, amelynek több civil áldozata is volt.
Ez is légtérzavarás
Az egyik leggyakoribb “módszer” a légtér biztonságának megzavarására a „lézerezés”. 2019-ben a budapesti légteret felügyelő HungaroControl Zrt-hez 65 bejelentés érkezett leszálló gépek pilótáitól arról, hogy valaki lézerrel próbálta elvakítani őket. A jog szigorúan bünteti ezt a látszólag ártatlan csínyt. A repülő pilótáinak elvakítása akár gyilkossági kísérletnek is minősülhet, letöltendő szabadságvesztéssel is sújtható – hiszen a kereskedelmi forgalomban is kapható lézerek akár 5-6 kilométeres távolságra is képesek olyan erős fényt kibocsátani, hogy az átmenetileg (de akár tartósan is) károsíthassa a pilóta látását.
Hasonló a probléma az ünnepi lézervilágítással is. Ezeknek az eszközöknek a fénye szabad szemmel nézve 3-4 méteres magasságban látszólag elveszik. Ennek ellenére könnyen előfordulhat, hogy az erős fényhatás mégis megzavarja a repülőket.
A ballagásokon, tömegrendezvényeken gyakori lufielengedés sem feltétlenül a legjobb ötlet. A nagy tömegben szálló léggömbök főleg az alacsonyan repülő polgári gépek, motoros sárkányok, vitorlázórepülők forgalmát zavarhatják meg. A gyertyával felszerelt, repülő kívánságlámpások szintén problémákat okozhatnak. Ezekkel az eszközökkel szemben azonban nem csak a légtér zavarása az egyetlen ellenérv. A partikellékek komoly környezeti terhelést jelentenek. A kívánságlámpás használata ráadásul az Országos Tűzvédelmi Szabályzat előírásaiba is ütközik – felügyelet nélküli tűzgyújtásnak minősül.
Hasonló a helyzet a különböző tűzijátékokkal és más lövedékekkel, rakétákkal is. Ezek használatához a légügyi hatóságok engedélyére is szükség lehet.
A repülés biztonságát meglepő dolgok veszélyeztetik
Az avarégetés vagy a hirtelen nagy hő kibocsátásával járó tevékenységek szintén károsak lehetnek. A füstoszlop ronthatja a látási viszonyokat. A nagy hőhatás (például aszfaltozáskor, vagy a kémények közelében) a vitorlázó repülőkre a legveszélyesebb. Ugyanígy problémákat okozhatnak a:
- rossz szögben felszerelt tükröző felületek (pl. tetőablakok),
- nagyobb, fényes felületek (pl. egy csarnok tetejének borítása),
- kémények, adó- és átjátszótornyok,
- rossz szögben beállított épületvilágítások.
Mi a helyzet a drónokkal?
A drónok, vagyis pilóta nélküli repülő járművek egyre elterjedtebbek – ma már akár néhány ezer forintért is hozzájuthatunk ilyen szerkezethez. 2021. február 10. óta a „drónozásra” jóval komolyabb szabályozások vonatkoznak, mint korábban. Sok drónt kötelező nyilvántartásba venni, a repüléshez pedig vizsgára van szükség.
Sokan a “Drón törvény” bevezetéséről beszélnek. Ilyen előírás azonban nem létezik, a drón törvény valójában az 1995. évi XCVII. törvény módosítása, amely 2021 februárjában lépett életbe és az EU 2019-es, drónokkal kapcsolatos keretszabályozását ratifikálja.
A törvény két kategóriába sorolja a drónokat:
- Nyílt kategóriába tartoznak azok a drónok, amelyek legfeljebb 120 méterre képesek eltávolodni a vezérlőtől.
- A speciális kategóriába a 25 kg-os tömeget meghaladó pilóta nélküli járművek tartoznak. Ezek használatához előzetesen engedélyre van szükség.
A nyílt kategórián belül is többféle drónt különböztethetünk meg. A legegyszerűbb dolgunk a játék drónokkal van. Játékdrón az, amit:
- A gyártója alapvetően játékként jelöl meg.
- 120 g alatti tömegű,
- nincs rajta kamera vagy bármilyen képrögzítő eszköz,
- legfeljebb 100 méterre képes eltávolodni a kezelőtől.
Ha ezek közül a feltételek közül egy vagy több nem teljesül, a drónunk már nem tekinthető játéknak, ekkor regisztrálni kell azt a
https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu oldalon. (Figyeljünk rá, hogy magánszemélyként és cégként más kategóriában kell regisztrálni!)
Hacsak nem játék drónunk van, ma már online vizsgát is kell tenni. A vizsga az EU területén egységes, 40 feleletválasztós kérdésből áll. A1 és A3 kategóriában a Közlekedéstudományi Intézet képzést szervez, a vizsgákat minden kategóriában a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft bonyolítja. Azt, hogy a drónok melyik kategóriába tartoznak, a gyártóknak kell jelölniük a terméken. A vizsga díja körülbelül 5 ezer forint, a KTI tanfolyamai azonban ingyenesek. Az A2 kategóriában magáncégek is szerveznek képzéseket.
Bárhol lehet „drónozni”?
A legfontosabb biztonsági szabály, hogy a drónokat (a játékszereket is) kizárólag előzetes engedély birtokában, a gyártó előírásait betartva, gyakorlat és körültekintés birtokában szabad embertömeg, más személyek fölé irányítani. Ezt nem (csak) a törvény betűje, de a józan ész is megerősíti. Az elszabadult drón komoly sérüléseket okozhat.
Ha a drónunk 1 méteres magasságig, vagy fölé emelkedik, az már légtérhasználatnak minősül. Erre lakott területen belül csak akkor van lehetőségünk, ha előzetesen eseti légteret igényeltünk. Lakott területen kívül szabadon használhatjuk az eszközt – nem árt azonban figyelembe venni, hogy vannak olyan területek, ahol tilos ilyen eszközt üzemeltetni. Szigorú a szabályozás például a gyárak, üzemek közelében vagy a repülőterek környékén is.
Az eseti légtér igénylést a tervezett drónhasználat előtt legalább 30 nappal jelezni kell a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályának. Ekkor be kell jelenteni, milyen céllal repülünk (pl. szabadidős vagy gazdasági tevékenységet végzünk).
Bírságolhatnak drónozásért?
Ahhoz, hogy a bírságot elkerüljük, a következőkre lesz szükség:
- Regisztráljuk a drónt!
- A drón kezelőjének legyen meg a drón használatához, illetve a végezni kívánt művelethez szükséges vizsgája.
- Ha szükséges, igényeljünk eseti légteret!
- Kép és hang rögzítéséhez kérjük az esetleg a felvételeken szereplők írásos engedélyét. (Ha erre nincs lehetőség, elegendő lehet a ráutaló magatartás (pl. ha a várfalon nézelődő emberek örömmel pózolnak a drón előtt), de célszerű előzetesen tájékoztatni mindenkit – így elkerülve a félreértéseket.)
- A drónra kössünk biztosítást!
Ha ezeket az alapvető követelményeket teljesítettük, már csak arra kell figyelnünk, hogy ne tévedjünk “no drone zone”-ba, vagyis olyan területre, ahol tilos repülni, illetve ne készítsünk kép és hangfelvételt ott, ahol ezt tiltás jelzi.
A drónnal a légijárműnek elsőbbséget kell adni – ha tehát bármilyen, pilótával rendelkező jármű érkezik felénk, biztosítani kell az akadálytalan haladást. Drónozáskor azt is figyelembe kell venni, hogy a körülmények bármikor megváltozhatnak. Nézzük folyamatosan az időjárásjelentést és igyekezzünk követni a környék híreit. Fontos, hogy a légtérhasználati engedély nem jelent automatikusan területbiztosítást is. A hatóságok akkor is felszólíthatnak a terület elhagyására, ha igényeltünk eseti légteret.
Légtérvédelem és munkavédelem
Annak ellenére, hogy az átlagember könnyen úgy érezheti: a légtér biztonsága a pilóták problémája, látható, hogy viszonylag könnyű a repülés biztonságát veszélyeztetni. Legyen szó akár egy üzem elindításáról vagy a működésének megváltoztatásáról, vagy egy nagyobb rendezvényről, érdemes a légtérvédelem szempontjait is figyelembe venni.
Munkavédelmi cégként fontosnak tartjuk, hogy ne csak a cégek alkalmazottainak, ügyfeleinek, látogatóinak biztonságát igyekezzünk garantálni, hanem a környezetét is. Kockázatbecsléskor és a veszélyek felmérésénél ezért a legapróbb részleteket is figyelembe vesszük.
Jó munkát, kellemes repülést kívánunk!