Főúr, egy doktort legyen szíves! – munkavédelem a vendéglátásban
Főúr, egy doktort legyen szíves! – munkavédelem a vendéglátásban
Egy régi óbudai legenda szerint egy táncmulatság alkalmával az “úri közönség” egyik tagja így próbálta jelezni a főpincérnek, hogy a parketten baleset történt. Bár a vendégek szerencsére ritkán észlelik a bajt, a vendéglátás kifejezetten veszélyes terepnek számít. Különösen igaz ez a nyári időszakra, amikor számos tényező nehezíti a munkát.
Jogszabályok és gyakorlat
A különböző vendéglátóipari egységekre különböző szabályok vonatkoznak, hiszen maga a tevékenység is nagyon összetett. Az egyik legfontosabb dokumentum a 30/1995. (VII. 25.) IKM rendelet, amely a kereskedelmi vendéglátó intézményekre érvényes legfontosabb szabályokat tömöríti. A szálláshely-szolgáltatást kínáló egységekre a 239/2009. (X. 20.) Kormányrendelet érvényes, az élelmiszerbiztonsági szabályokat pedig a 62/2011. (VI. 30.) VM rendelet foglalja össze, a munkaadóknak azonban több más előírást is be kell tartania, így többek között az Mt-t és a OTSZ-t is.
A szigorú szabályok ellenére mégis gyakoriak a balesetek, megbetegedések, károk. Ennek többek között az az oka, hogy ezekben az üzemekben sokszor hatalmas a forgalom, a munka viszont fizikailag és szellemileg is fárasztó, ráadásul egyes helyeken az élet éjszaka sem áll meg. A biztonságos üzemelés állandó készenlétet igényel.
Társadalmi okok állhatnak a háttérben?
A vendéglátásban az elmúlt években állandó munkaerőhiány uralkodik. A szállásadóknak és étteremtulajdonosoknak sokszor a külföldi cégek áraival kellene versenyeznie: osztrák, angol, német hotelek és éttermek csábítják a képzett alkalmazottakat, így vannak olyan vállalkozások, amelyek nehezen tudják kigazdálkodni a magasan képzett dolgozók bérét.
Bár sok munka könnyen betanulható, a vendéglátásban sok a megterhelő feladat. Sokan extrém melegben dolgoznak, másoknak az éjszakázás vagy a vendégek elégedetlensége okoz nehézségeket, emiatt sok helyen nagy a fluktuáció. Aki nem bírja a pörgést, egy idő után biztosan új munka után néz.
A terhelés ebben a szakmában sokszor szakaszosan jelentkezik. Néhol szinte egész évben csend van, de nyáron vagy az ünnepi időszakban óriásira nő a forgalom. Ilyenkor sokan alkalmi munkavállalók vagy diákmunkások alkalmazásával igyekeznek pótolni az erőforrásokat – a tapasztaltabb dolgozókon ezért megnő a nyomás.
A vendéglátásban emberekkel kell dolgozni. A pincér vagy csapos sokszor nem csak felszolgál, de pszichológus, tanácsadó, villámhárító és biztonsági őr is egyben. A feszültség, a fizikai és lelki terhelés, az állandó nyomás és az éjszakázás azonban a balesetek és betegségek melegágya is.
A diszkós is ember
A vendéglátóhelyek dolgozói tehát folyamatos pszichoszociális nyomásnak vannak kitéve – ezt pedig a munkavédelemben is figyelembe kell venni és érdemes néhány intézkedéssel segíteni a személyzet pihenését, nyugodt munkáját:
- Figyeljünk a beosztásra! Kerüljük az állandó éjszakázást és biztosítsuk, hogy mindenkinek legyen olyan pihenőnapja, amelyet tartalmasan, akár a családjával tölthet. A hétvégi és ünnepi munkavégzés miatt sokan elveszítik az emberi kapcsolataikat.
- Ügyeljünk a pihenőidőre! A műszakok sokszor éjszakába nyúlnak, a túlóra lehetősége pedig sokakat csábít, főleg, ha az éves bevételt néhány hónap alatt kell megkeresni. Érdemes szigorúan venni a beosztást és ügyelni arra, hogy mindenki megfelelő pihenéshez jusson, a legsűrűbb időszakban is!
- Álljunk ki a munkavállalókért! Ha szükséges, alkalmazzunk biztonsági őröket és legyen minden műszakban olyan vezető, akihez a vendégek és dolgozók vitás ügyekben fordulhatnak. Érdemes a különböző konfliktusokat megfelelően kezelni. A berendezések védelme például nem a pincér feladata.
A szolgáltatók sokszor éjszakába nyúlóan dolgoznak
A nyári időszakban sok szolgáltató, a zenészek, DJ-k, hangosítók, ceremóniamesterek szinte meg sem állnak, hiszen egymást érik a koncertek, esküvők, bulik. Rendezvények szervezésénél fontos figyelembe venni: a fotós, vőfély, lemezlovas is ember. Segíthet, ha szállást biztosítunk vagy megszervezzük a hazajutásukat.
Élelmiszerbiztonság: sokszor nem a vendéglőn múlik
Melegben az egyik legnehezebb feladat az élelmiszerek biztonságának garantálása.
A baj sokszor már a szállítás során megtörténik, például amikor a fagyasztott áruk hűtőlánca megszakad. Ezen segíthet, ha igyekszünk helyi forrásokból, minél kevesebb szállítással megoldani a beszerzést, legalább a zsúfolt időszakokban.
Sokszor jelent problémát az is, hogy a nyári hosszabb nyitvatartás miatt kevés idő marad a gondos takarításra, a munkaeszközök alapos tisztítására. Az egész napos talpalás után elfáradt személyzet nem feltétlenül tudja jó állapotban hagyni a konyhát és a vendégteret – elképzelhető, hogy érdemes erre a feladatra külön munkavállalókat felvenni.
A forgalmasabb időszakokban nehéz minden ételt frissen elkészíteni. A pörgősebb időszakban sokan esnek kísértésbe és akár több napra előre is elkészítik a köreteket, párolt rizst, főtt tésztát – ez a gyakorlat azonban nyáron különösen veszélyes lehet.
A meleg miatt a hulladékok kezelése sem egyszerű. Az el nem fogyasztott ételek és fel nem használt nyersanyagok hamar veszélyes hulladékká válnak. Akár már azzal megelőzhetjük a bajt, ha gyakrabban ürítjük a szemeteseket vagy a közelekedőhelyektől távolabb tároljuk a kukákat.
A konyha veszélyes terep
A konyhai veszélyekről többször is írtunk, de néhány szabályt mégis érdemes itt is hangsúlyozni. A csúszásmentesítés és a megfelelő felszerelés a balesetektől és betegségektől is véd, A steril kesztyűk, a hajháló vagy a zárt öltözet nagyon fontos szerepet töltenek be a megelőzésben.
A konyhában a leggyakoribb a szabálytalanság
A konyhában (de akár a szálláshelyeken is) sok olyan berendezés található, amelyek kezeléséhez jogosítvány nem, gyakorlat viszont nagyon is szükséges. A kenyérszeletelő, ipari habverő vagy dagasztógép kezelésére éppen úgy vonatkoznak a géphasználat általános szabályai is, mint az esztergára vagy a köszörűre.
Komoly veszélyforrást jelentenek a hűtők is. Sok konyhában hűtő és fagyasztókamra található. Fontos, hogy ezek ajtaja belülről is nyitható legyen, vagy a berendezés rendelkezzen olyan vészjelzővel, amelyik olyan helyiségben riaszt, ahol sokan tartózkodnak. Pakolás, sietség közben ezekbe a helyiségekbe könnyen bezáródhat valaki.
Bárki lehet “mozgássérült”
A szálláshelyek és szórakozóhelyek esetében az egyik legkritikusabb probléma a menekülési útvonal. A szálláshelyen tartózkodók sokszor ismeretlen terepen mozognak, nehezen ismerik ki magukat a rossz látási viszonyok között. A szórakozóhelyeken gyakori, hogy a vendégek alkohol befolyása alatt állnak, így csökken az ítélőképességük.
Nyáron nem csak az idősek, gyermekek, mozgáskorlátozottak menekítésére kell külön ügyelni. A rendezvények esetében azt is figyelembe kell venni: sokan átmenetileg válnak “mozgássérültté”, segítséget igénylő menekülővé. Ezt érdemes figyelembe venni a helyszínválasztásnál vagy a programok kialakításánál is.
Apróságok, amelyekre érdemes odafigyelni
Létezik néhány apróság, amelyre érdemes figyelni, amikor egy-egy vendéglátóhely biztonságos működéséről van szó. Ezekre a kis dolgokra gyakran nem, vagy csak nagyon érintőlegesen vonatkoznak szabályok – a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy rengeteg balesetet lehet elkerülni ezek figyelembevételével.
- Raktár vagy munkaterület? A nyári forgalmasabb időszakban vagy a nagyobb rendezvények, például egy esküvő idején sokkal több eszközt vagy nyersanyagot kell raktározni, mint általában. Fontos figyelni arra, hogy ezeket mindig biztonságosan helyezzük el, vagyis ne eshessenek le magasról az egymásra halmozott edények vagy ne nyomódjanak szét az egymásra pakolt göngyölegek. A raktározott termékekkel ne szűkítsük le a menekülési útvonalat!
- A nyitott lábbelik időszaka: nyáron a vendégek jelentős része könnyű, nyitottabb lábbelikre vált. Ha mozgalmas helyszínen vagy nagyobb rendezvényen kell kiszolgálni őket, érdemes lehet papír vagy műanyag evőeszközökre, egyszerhasználatos, nem törékeny terítékekre váltani. Az üvegszilánkok is okozhatnak sérüléseket.
- Hidegből a melegbe: A kiszolgáló személyzet sokszor a forró konyha és a klimatizált vendégtér között ingázik. Egy nehéz napon ez nagy terhelést is jelenthet.
- Izzasztó forróság: A melegben sokan lengébb öltözetet viselnek, esetleg fürdőruhában érkeznek az étkezőhelyre. Ebben az időszakban nagyon fontos az ülőfelületek és az asztalok gyakori fertőtlenítése, hiszen azok sokszor magával a bőrfelülettel érintkeznek.
- Bölcs dresscode: a zaklatás a vendéglátásban még ma is gyakori. A provokatív vagy túlságosan jelmezszerű munkaruhák könnyen kellemetlen helyzetbe hozhatják a személyzetet. Kiélezett helyzetben érdemes inkább szolidan elegáns ruházatot biztosítani azoknak, akik vendégekkel találkoznak.
A vendéglátás örömteli tevékenység – főleg, ha minden biztonságos mederben halad. Bár a vendégek dicsérő szavai, lelkesedése sok fáradságért és nehézségért kárpótolni tudnak, egyáltalán nem mindegy, milyen dráma zajlik a tőlünk elzárt színfalak mögött. A biztonságos környezet és a jó munkakörülmények hosszú távon meghálálják a befektetett energiát. Ha az adott helyen mindenki jól érzi magát, a vendéglátás valóban igazi vendégeskedés lesz.
Felhőtlen és balesetmentes munkát kívánunk!