A szállítmányozás biztonsága: Mire kell figyelni?
A szállítmányozás biztonsága: Mire kell figyelni?
Elzárkózás idején a kiszállítás és házhoz szállítás szerepe látszólag felértékelődik. Egyre több cég igyekszik házhoz vinni a megrendelt termékeket, miközben sokan szívesebben vásárolnak online rendeléssel, mint a zsúfolt áruházakban. Ezzel párhuzamosan a logisztikai központok között is nagyobb a mozgás. A közúti fuvarozásban egyre több kihívás látszik. Vajon ilyen helyzetben is lehet figyelni a biztonságra?
Munkavédelmi kihívások a szállítmányozásban
A közúti szállítmányozás munkavédelem szempontjából egy rendkívül összetett terület. A futárok, teherautó sofőrök, gépkocsivezetők a legritkább esetben teljesítenek szolgálatot egy cég telephelyén. Legtöbbször a lehető legváltozatosabb munkahelyen, magán az úton dolgoznak.
A sofőrök feladata ráadásul nagyon összetett. Azon túlmenően, hogy a járművet vezetik, sokszor el kell látniuk rakodási feladatokat is, ebbe pedig – sokszor szabálytalanul – a tehermozgatás is bele tartozik. A sofőr adminisztrálja a saját munkáját, tájékozódik, műszaki problémákat hárít el. Nem ritkán pedig az ügyfelekkel is kapcsolatot tart: fizetést kezel, számláz, koordinál és értesít. A gépkocsivezetők biztonságának elérése az egyik legnehezebb munkavédelmi feladat.
Munkajog és szabályozás
A sofőrök a munkájuk során több szempontból nagyon kiszolgáltatott helyzetben vannak. Jó példa erre a kamionosok munkája. A különböző előírások és forgalmi események miatt ők sokszor önhibájukon kívül vesztegelni kényszerülnek. A körülmények legtöbbször nem ideálisak, miközben szigorúan be kell tartaniuk a pihenőidejüket.
A munkaidő meghatározása a fuvarozásban nagyon fontos jogi kérdés. A nemzetközi előírások gyakran felülírják a magyar szabályozást. Az 561/2006/EK rendelet például kevesebb pihenőidőt ír elő a Munka Törvénykönyvénél, a 3,5 T-nál nehezebb gépjárművek vezetőire viszont ez az egyezmény vonatkozik.
A futárok és sofőrök jogi helyzete is nagyon speciális. A gépkocsivezetők munkahelyének nem az őket alkalmazó cég telephelye számít, hanem az általuk vezetett gépkocsi. Nem mindegy azonban, hogy alkalmazottként vagy alvállalkozóként végzik a feladatot. Alkalmazottak esetében a várakozás, veszteglés ügyeleti időnek számíthat és más fizetési kategóriába eshet. Vállalkozók esetén a szabály egyszerűbb: amíg a megbízójuk rendelkezésére állnak, munkát végeznek.
Akár dolgozóként akár munkaadóként veszünk részt a feladatban, fontos tisztázni az együttműködés munkajogi hátterét és a felelősségi köröket is.
Miért különösen fontos a kockázatértékelés?
A sofőrök legtöbbször nem dolgoznak szorosan a vállalat kötelékében. Gyakran egyedül, vagy két fős csapatban teljesítenek szolgálatot. A tevékenységüket nehéz felügyelni, de akár csak kiismerni is. Íme néhány feladat, amelyek megnehezítik a pontos kockázatbecslést:
- Erős pszichoszociális nyomás. Van, akinek a magányosság, az egyéni felelősség jelent stresszt, mások azonban gyakran kerülnek konfliktusba a megrendelőkkel, a közlekedés résztvevőivel vagy a fuvarszervezést végző diszpécserrel.
- Sokféle munkavégzés. A sofőrök a legkülönfélébb helyzetekbe kerülnek a munkájuk során. A hűtőkamion vezetője például egyszerre kénytelen a sokszor fagypont alatti hőmérsékletű rakodótérben és az átforrósodott vezetőfülkében is szolgálatot teljesíteni rövid időn belül.
- Nehezen tisztázható felelősségi körök. Az élet gyakran felülírja a szabályozásokat. Elképzelhető, hogy a gépkocsivezetők a nap folyamán műszaki problémákat oldanak meg a járművön, részt vesznek az anyagmozgatásban vagy rendszerek összeszerelésében. Ezt sokszor akkor is megteszik, ha erre nincsen képesítésük vagy jogosítványuk. Nehezen elképzelhető például, hogy napokat várjanak szerelőre, amikor a hibát maguk is javítani tudják.
- Betegségek kockázata. A gépjárművezetés speciális terület a munkával összefüggő megbetegedések szempontjából. A gerincsérv, az allergia, de az úgynevezett vibrációs szindróma is komoly kockázatot jelentenek.
A szállítmányozást végzők esetében különösen érdemes külsős céget bevonni a kockázatértékelésbe. Egy független szakértő jó eséllyel kap őszinte válaszokat egy dolgozói felmérésben, mint egy olyan személy, akivel szemben a munkavállalók félthetik a pozíciójukat.
A munkavédelemmel foglalkozó cégek nagyobb valószínűséggel rendelkeznek gyakorlati tapasztalattal a szervezésben, hogy a valódi veszélyekre is fel tudjanak készülni, vagyis ne csak a szabályokra támaszkodjanak a kockázatelemzéskor.
A munkavédelmi oktatás kiemelt szerepe
A munkavédelmi oktatás a sofőrök életében kiemelt jelentőségű. Ők ritkán kapnak gyors utasítást veszélyhelyzetben és sokszor döntenek egyedül. Számukra a munkavédelmi oktatás gyakran csapatépítő esemény is. Ez sokat segít abban, hogy érezzék: baj esetén csak fizikailag van távol a támogatás. Valójában azonban vannak szabályok és módszerek, amivel hatékonyan védhetik meg magukat és a környezetüket.
A sofőrök körültekintő felkészítése azért is fontos, mert számukra nem árt, ha egyszerre több terület szabályaival és módszereivel is tisztában vannak. Segít, ha egy teherautó vezetője kiismeri magát az építkezés felvonulási területén, vagy tudja, hogyan mozoghat egy raktárépületben.
Egy hozzáértő munkavédelmi cég körültekintő felméréssel, életre szabott tapasztalatokkal és átfogó képzéssel tudja megkönnyíteni a sofőrök és futárok életét. A szabályozások és kihívások világában nem egyszerű eligazodni. Ebben a helyzetben pedig a legfontosabb, hogy ne is kelljen. Az egészségbarát munkakörülmények, a balesetmentes munkavégzés és a kölcsönös bizalom lehetővé teszik, hogy ne szembesüljünk különösebb nehézségekkel.